Skip to main content

Tarcza finansowa PFR - ważne informacje

20-05-2020

Przedsiębiorco, jeżeli wnioskujesz o wsparcie w ramach "Tarczy Finansowej PFR", sprawdź jakie dokumenty jesteś zobowiązany dostarczyć do Banku.

Zgodnie z Regulaminem ubiegania się o udział w programie rządowym „Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla małych i średnich firm”, przedsiębiorca zobowiązany jest dostarczyć do Banku nie później niż do dnia 31 grudnia 2020 r.:

Masz pytania i wątpliwości? Zapoznaj się z poniższymi informacjami:
  • Pełnomocnictwo nie może być wystawione post-factum. Pełnomocnictwo powinno być co najmniej z daty złożenia wniosku o subwencję i nie powinno być datowane później.
  • Zawarcie umowy o subwencję finansową jest czynnością przekraczającą zwykły zarząd spółki cywilnej i powinna być zgoda/pełnomocnictwo drugiego wspólnika, albo potwierdzenie przez niego czynności - nawet jeżeli z umowy spółki cywilnej wynika, że do reprezentowania i zaciągania zobowiązań w imieniu spółki upoważniony jest jeden ze wspólników.
  • Przedsiębiorca powinien złożyć do Banku w zależności od sytuacji: pełnomocnictwo lub informację odpowiadającą odpisowi pełnemu z Krajowego Rejestru Sądowego lub wyciąg z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
    W przypadku:
    - podmiotów wpisanych do rejestru przedsiębiorców KRS przedkłada albo pełny odpis KRS albo odpis aktualny na dzień zawarcia umowy subwencji. Pełen odpis KRS, można pobrać ze stron Ministerstwa Sprawiedliwości https://ekrs.ms.gov.pl/web/wyszukiwarka-krs/strona-glowna/index.html
    - osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą - odpis z CEIDG; w przypadku, gdy wniosek o subwencję oraz umowa subwencji została podpisana za klienta przez osobę nieupoważnioną do samodzielnego składania woli w imieniu klienta, klient zobowiązany jest złożyć do Banku pełnomocnictwo albo potwierdzenie czynności wg załącznika do umowy subwencji, przy czym dokumenty te muszą być podpisane przez osoby uprawnione do reprezentacji klienta zgodnie z odpisem KRS aktualnym wg. daty tego dokumentu lub przez osobę wskazaną w CEIDG.
  • Polski Fundusz Rozwoju wymaga, by pełnomocnictwo udzielone osobie, która złożyła Wniosek lub zawarła umowę subwencji finansowej w imieniu klienta, zostało podpisane wyłącznie przez osoby upoważnione do reprezentacji klienta, których dane ujawnione są w odpisie z Krajowego Rejestru Sądowego lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i dostarczone do Banku wyłącznie za pomocą kwalifikowanych podpisów elektronicznych lub w formie pisemnej z podpisami notarialnie poświadczonymi.

Jeśli kwota subwencji, którą przyznał Ci Polski Fundusz Rozwoju, jest niższa od tej o jaką wnioskowałeś, możesz złożyć odwołanie, aby uzyskać pełną kwotę wsparcia. Odwołanie składane jest elektronicznie, w tym samym banku, w którym przedsiębiorca wnioskował o pomoc.

Tryb odwoławczy dotyczy tylko i wyłącznie sytuacji, gdy  klient otrzymał decyzję pozytywną  o przyznaniu Subwencji Finansowej w kwocie niższej niż wnioskowana przez niego.

Klient może złożyć odwołanie od takiej Decyzji, ubiegając się o wypłatę dodatkowej kwoty Subwencji Finansowej w wysokości różnicy między kwotą Subwencji Finansowej objętej wnioskiem i już otrzymaną przez klienta kwotą Subwencji.

Jeśli w pierwszym wniosku o subwencję zawnioskowałeś o kwotę niższą niż maksymalna za liczbę pracowników w Twojej firmie, nie możesz już tego zmienić i składać odwołania z tego powodu.

Uwaga!
Procedura odwoławcza nie dotyczy firm, które otrzymały odmowę wypłaty subwencji – te mogą składać kolejne wnioski o wsparcie od momentu startu Programu, po wcześniejszym wyjaśnieniu wszelkich okoliczności w ZUS, swoim urzędzie skarbowym i w banku.

Klient może złożyć jedynie dwa odwołania od pierwotnej Decyzji PFR odnoszącej się do wniosku o wypłacie Subwencji Finansowej w kwocie niższej niż wnioskowana lub o odmowie udzielenia Subwencji w całości, przy czym możliwość złożenia drugiego odwołania przysługuje wyłącznie klientowi, któremu w wyniku wniosku  i/lub pierwszego  odwołania, nie została wypłacona łącznie pełna pierwotnie wnioskowana kwota Subwencji Finansowej, a każde kolejne odwołanie będzie odrzucane przez PFR bez rozpatrywania.

Przed złożeniem odwołania Klient powinien:

  • wyjaśnić z odpowiednimi instytucjami (np. Zakładem Ubezpieczeń Społecznych lub właściwym Urzędem Skarbowym) rozbieżności danych w rejestrach tych instytucji ze stanem deklarowanym we wniosku;
  • upewnić się, że odpowiednie dane zostały uaktualnione w odpowiednich rejestrach.

Zasady składania odwołania od decyzji:

  • odwołanie składasz w tym samym Banku, w którym złożyłeś wniosek o subwencję, z numerem Umowy Subwencji Finansowej wygenerowanej przez Bank dla Klienta podczas przyjmowania wniosku;
  • na złożenie odwołania masz 2 miesiące od daty zawarcia Umowy Subwencji Finansowej.
  • z wnioskiem odwoławczym od pierwotnej decyzji PFR możesz wystąpić maksymalnie 2 razy.  
  • odwołanie powinno zawierać wszystkie oświadczenia, które są wymagane dla  złożenia  wniosku, także  w przypadku, gdy odwołanie składa ta sama osoba upoważniona, która złożyła wniosek.
  • we wniosku odwoławczym podstawione zostaną dane wcześniej podane przez klienta z możliwością zmiany tylko i wyłącznie niektórych z nich.

Ścieżka wniosku odwoławczego w systemie elektronicznym jest taka sama jak wniosku o subwencję.

Zmiany w Regulaminie

Polski Fundusz Rozwoju w dniu 13 maja 2020 r. dokonał zmiany obecnie obowiązującej treści Regulaminu ubiegania się o udział w programie rządowym „Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Małych i Średnich Firm”  -        pobierz REGULAMIN.
Regulamin wchodzi w dniu 28 maja 2020 r. Więcej o zmianach w Regulaminie na www.pfr.pl

Centrala: 32 211 61 16,   Zastrzeżenie kart: +48 828 828 828